Koolipsühholoogia kutseaasta
Tartu Ülikooli psühholoogia instituut katsetab alates 2019. a sügisest koolipsühholoogia kutseaasta õppekava. Lähtudes EuroPsy ja koolipsühholoogi kutsestandardist on see mõeldud kutse taotlemiseks vajalike kutseoskuste praktiseerimiseks pärast psühholoogia magistrikraadi omandamist.
Kutseaasta jooksul saab töötada kogenud koolipsühholoogi juhendamise all ja keskmiselt ühel päeval nädalas osaleda õppetöös, et omandada kutse taotlemiseks vajalikud kompetentsid. Kutseaasta maht on kokku 1560 akadeemilist tundi (60 EAP) kestusega 12 kuud alates 1. septembrist 2019 kuni 31 .augustini 2020. Kutseaasta jooksul läbib praktikant kursuseid 18 EAP mahus. Kutseaasta kursused (sh motiveeriv intervjueerimine, sissejuhatus pereteraapiasse jpm) ja töö juhendamine on valituks osutunud kandidaatidele õppemaksuta, vt ka lisatud õppekava fail.
Kandideerimise soovi korral palun esitage avaldus (võite näidata ära, millises haridusasutuses soovite praktiseerida), motivatsioonikiri, väljavõte magistridiplomist koos akadeemilise õiendiga ning CV hiljemalt 25. juuniks 2019 TÜ psühholoogia instituuti e-mailile astra.schults [ät] ut.ee
Kandidaatide hulgast praktikantide valimine koos töö juhendajatega toimub hiljemalt 28. juuniks 2019.
Infot võib levitada võimalikele huvilistele. Osasid kutseaasta kursuseid pakume täiendõppes ka tasuliselt teistele. Info kursuste kohta ilmub hiljemalt augustiks TÜ psühholoogia instituudi kodulehele täiendusõppe alla.
Olete oodatud!
Lisainfot TÜ psühholoogia instituudi magistriõppekava programmijuht Astra Schults astra.schults [ät] ut.ee ja
täienduskoolituse programmijuht Signe Reppo signe.reppo [ät] ut.ee, tel 5201846
KOOLIPSÜHHOLOOGI KUTSEAASTA ÕPPEKAVA
Õppeasutus: Tartu Ülikooli psühholoogia instituut
Õppekava nimetus: Koolipsühholoogi kutseaasta
Õppekava nimetus inglise keeles: Professional training year for school psychologists
Õppekava maht: 60 euroainepunkti (EAP) (juhendatud praktika (1092 h) + praktiliste oskuste treening (468 h), KOKKU 1560 h).
Nominaalse õppeaja kestus: 12 kuud
ÕPPEKAVA ANNOTATSIOON
Õppekava eesmärk on koolipsühholoogi kutseoskuste omandamine magistriõpingute järgselt. Koolipsühholoogina töötamine eeldab spetsiaalseid kutseoskusi ja eriteadmisi. Kraadiõpingute käigus ülikoolis omandatakse baasteadmised – teadusliku psühholoogia teooriad ja meetodid. Kutsekompetentsus omandatakse rakenduslikel kursustel ja juhendatud praktiseerimise käigus.
Õppekava läbinud omavad vajalikke metoodilisi ja praktilisi oskusi, et teha oma tööd ratsionaalselt, süsteemselt ja teadlikult; on võimelised oma tööd analüüsima ja selle mõju hindama.
Koolipsühholoogi kutseoskused on järgmised:
(1) Suhtlemine, sh kontakti loomine, kuulamine, käitumisviisi ja väljenduse valimine, aktsepteerimine, konfliktide lahendamine, enese väljendamine;
(2) Lapse arengut mõjutavate tegurite hindamine, sh testide läbiviimine ja tulemuste interpreteerimine, vaatluse läbiviimine ja tulemuste interpreteerimine, intervjuu läbiviimine ja tulemuste interpreteerimine, hindamistulemuste analüüsimine ja probleemi kontseptualiseerimine;
(3) Sekkumise läbiviimine, sh sekkumise kavandamine; nõustamine (sh grupinõustamine), konsulteerimine, sekkumistulemuste analüüsimine ja vajadusel sekkumisplaani korrigeerimine;
(4) Koostöö ja erialane areng, sh koostöö lapse tugivõrgustiku ja teiste spetsialistidega, koostöö erialaspetsialistidega, oma erialase tegevuse reflekteerimine ja enesetäiendamine;
(5) Koolipsühholoogiaalane teavitamine ja arendustegevus, sh koolipsühholoogiaalase teabe jagamine meedias, kogukonnas jm, osalemine haridusasutuse arendustegevuses;
(6) Koolipsühholoogi kutseline käitumine ja tegutsemine.
ÕPPEKAVA ÜLESEHITUS
Õppekava koosneb kahest osast: 1) kursused; 2) juhendatud praktika.
Kursuseid tuleb läbida 18 EAP mahus ning need on seotud sihtrühma kutseoskuste arendamisega. Õppur valib vajalikus mahus kursuseid vastavalt oma olemasolevatele kutseoskustele ja töökontekstile alljärgnevatest:
I moodul – maht 18 EAP, eesmärk on anda praktilised oskused suhtlemiseks, nõustamiseks, sekkumiseks.
- Motiveeriv intervjueerimine haridusasutuses (6 EAP)
- Sissejuhatus pereteraapiasse (6 EAP)
- Lahenduskeskne lühiteraapia (6 EAP)
II moodul - maht 9 EAP, eesmärk on anda üldoskused lapse arengut mõjutavate tegurite mõtestamiseks haridusasutuse kontekstis ja praktilised oskused lapse arengut mõjutavate tegurite hindamiseks.
- Õppimise ja õpetamise psühholoogia (6 EAP)
- Juhtumianalüüs haridusasutuses (3 EAP)
III moodul - maht 9 EAP, eesmärk on anda teadmised ja oskused, mis on vajalikud edukaks kutsealaseks käitumiseks, koostööks, teavitamiseks ja arendustegevuseks.
- Organisatsioonipsühholoogia haridusasutuses (3 EAP)
- Haridusasutuse töökorraldus (sh võrgustikutöö, seadusandlus, dokumentatsioon) (3 EAP)
- Avalik esinemine (3 EAP)
JUHENDATUD PRAKTIKA
Kursustega paralleelselt läbitakse juhendatud praktika vähemalt ühes koolis. Töö peab toimuma kvalifitseeritud koolipsühholoogi vahetul juhendamisel, arvestusega, et
10 klienditöö tunni kohta tuleb vähemalt 1 tund tööjuhendamist. Praktika käigus peab praktikant praktikapäevikut, kus annab ülevaate, mis laadi klientidega ta töötas, milliseid hindamis- või sekkumismeetodeid ja millises mahus kasutas, kui tihti kohtus juhendajaga, mis vormis toimus juhendamine. Praktika lõppedes vormistab juhendaja oma hinnangu praktikandi erinevate kutsepädevuste kohta lähtudes kutse taotlemise nõuetest.