ESF Primus projekt KAEMUS (2009-2013)
Kõrgkooli akadeemilist toimetulekut mõjutavad tegurid (KAEMUS)
Projekt Kõrgkooli akadeemilist toimetulekut mõjutavad tegurid viidi ellu 2009-2013 Euroopa Sotsiaalfondi poolt finantseeritud kolmanda taseme õppe kvaliteedi arendamise programmi PRIMUS tegevuse „Uuringute ja analüüside läbiviimine (2008-2015)" raames. Programmi elluviimist koordineeris sihtasutuse Archimedes kõrghariduse arenduskeskuse Primus büroo.
• Projekti juht: Anu Realo, PhD
• Projekti liik: Primus teadusgrant
• Projekti kestus: 1. jaanuar 2009 – 31. detsember 2013
• Asutus: Tartu Ülikool, psühholoogia instituut
• Koostööpartner: Tervise Arengu Instituut
• Projekti koordinaator: Monika Schmidt, MSc
Projekti elluviijad:
Professor Jaanus Harro uurimisrühm:
Kirsti Akkermann (PhD), Jaanus Harro (MD), Tanel Kaart (PhD), Evelyn Kiive (PhD), Triin Kurrikoff (PhD), Kadri Kõiv (PhD), Helle‐Mai Loit (PhD), Evelin Lätt (PhD), Jarek Mäestu (PhD), Leila Oja (PhD), Marika Paaver (PhD), Tiia Tulviste (PhD), Toomas Veidebaum (PhD), Kariina Laas (PhD), Katrin Kaarma (doktorant), Gerly Kukk (doktorant), Kelli Lehto (doktorant), Liis Merenäkk (doktorant), Mait Metelitsa (doktorant), Triin Rääsk (doktorant), Mariliis Vaht (doktorant), Jüri Parik (MSc), Marten Vares (magistrant), Lisanna Pertens, Alo Rüütel.
Professor Anu Realo ja professor Jüri Alliku uurimisrühm:
Jüri Allik (PhD), Kairi Kreegipuu (PhD), Liisi Kööts‐Ausmees (PhD), René Mõttus (PhD), Helle Pullmann (PhD), Anu Realo (PhD), Andero Uusberg (PhD), Gerly Kukk (doktorant), Nele Kuldkepp (doktorant), Helen Uibo (doktorant), Uku Vainik (doktorant), Tiit Mogom (spetsialist), Helena Sarapuu (magistrant), Andero Teras (magistrant), Riti Tiimus (magistrant), Liis Varik (magistrant).
Dotsent Olev Musta uurimisrühm:
Olev Must (PhD), Karin Täht (PhD), Liina Adov (magistrant), Mari‐Liis Mägi (magistrant), Gerli Silm (magistrant).
Projekti annotatsioon
Käesolev projekt lähtus oma põhilistes eesmärkides programmi „PRIMUS“ üldisest eesmärgist, milleks oli vastavalt õppe kvaliteedi ning kõrgkoolilõpetajate tööalase konkurentsivõime tõstmise toetamine. On hästi teada, et kaugeltki mitte kõik kõrgkooli astunud tudengid ei jõua soovitud tulemuseni – õpingud katkestanud üliõpilaste osakaal viimase paarikümne aasta jooksul on Eestis varieerunud 11–16% piires. Teisisõnu jätab peaaegu iga seitsmes tudeng mingil põhjusel oma õpingud pooleli. Millised on siis need tegurid, mis mõjutavad või ennustavad kõrgkooliõpingute edukust? Kindlasti on paljud neist sellised, mis tekivad majandusliku või sotsiaalse olukorra tõttu. Kuid peale nende „väliste“ jõudude on olemas ka „sisemised“ tegurid, mis määravad suures osas kõrgkooliõpingute edukuse. Kas on võimalik ennustada, milliste geenide, isiksuse seadumuste või hoiakutega inimesed tulevad ülikoolis paremini toime? Just neile ja teistele küsimustele otsis vastuseid käesolev projekt „Kõrgkooli akadeemilist edukust mõjutavad tegurid“ (KAEMUS). Projekti üldeesmärk oligi uurida, millised on need peamised inimlikud tegurid, mis mõjutavad kõrgkooli sisseastumist, tudengite õpiedu kõrgkoolis, aga ka liikumist ühelt kõrghariduse astmelt teisele, kõrgkoolist väljalangemist ning kutsealast ja sotsiaalset edukust peale kõrgkooli lõpetamist. Viis aastat kestnud uurimistöö põhjal on ilmunud üle 50 teaduspublikatsiooni, neist valdav osa rahvusvahelistes ajakirjades või rahvusvaheliste kirjastuste poolt väljaantud kogumikes. Projektiga seonduvalt on ilmunud kaks eestikeelset raamatut ning 2014 aastaks kaitstud neli doktoritööd. Lisaks on projekti tulemusi tutvustatud arvukatel seminaridel ja konverentsidel nii Eestis kui välismaal ning kasutatud Tartu Ülikooli õppetöös. Kokkuvõtvalt, meie projekti tulemused andsid olulist uut teadmist selle kohta, millised tegurid ja asjaolud kõrgkooliõpinguid soodustavad või takistavad. Kui kunagi peaks mõni muutus Eesti hariduselus olema valdavalt teadmistepõhine, siis usutavasti on meie projekti tulemusena valminud tööd alusmaterjaliks sellise teadmise ehituses.
Projekti aruandega on võimalik tutvuda siin.
Projekti raames välja antud kogumik „Kõrgkool ja psühholoogia“